SSC CGL & MTS Quiz : Quantitative Aptitude



Q-1 If the numerator of a fraction is increased by 250% and the denominator is increased by 400%. The resultant fraction is7/19 . What is the original fraction?

यदि एक भिन्न के अंश में 250% की वृद्धि की जाये और हर में 400% की वृद्धि की जाती है, परिणामी भिन्न 7/19 प्राप्त होती है। मूल भिन्न क्या है?


(A) 18/23


(B) 15/17

(C) 5/8

(D) 10/19

Q-2 (x+2y) (x
2 + 4y2 – 2xy) equal to-

(x+2y) (x
2 + 4y2 – 2xy) बराबर है-

(A) x
3 +8y3

(B) 2x
3 +3y3

(C) 5x
3 +8y3

(D) x
3 +5y3

Q-3 In a examination, a student was asked to find 3/11 of a certain number, by mistake, he found 3/4 of it. His answer was 315 more than the correct answer. The given number is –

एक परीक्षा में एक छात्र से एक निश्चित संख्या का 3/11 पूछा गया था, गलती से उसने 3/4 ज्ञात किया, जोकि सही उत्तर से 315 अधिक था। दी गई संख्या है-


(A) 617

(B) 576

(C) 629

(D) 588

Q-4 The sum of four numbers is 64. If we add 3 to the first number, 3 is subtracted from the second number, the third is multiplied by 3 and the fourth is divided by 3, then all the results are equal. What is the difference between the largest and the smallest of the original number?

चार संख्याओं का योग 64 है। यदि हम पहली संख्या में 3 जोड़ते है, दूसरी संख्या से 3 घटाते है, तीसरी संख्या को 3 से गुणा करते है और चौथी संख्या को 3 से भाग करते है, तो सभी परिणाम बराबर आते है। मूल संख्याओं में सबसे बड़ी और सबसे छोटी संख्या का अंतर क्या है?


(A) 27

(B) 42

(C) 32

(D) 36

Q-5 The perimeter of a right angled triangle is 60 cm, and its hypotenuse is 26 cm. Find its area?

एक समकोण त्रिभुज का परिमाप 60 सेमी है, और इसका दूसरा कर्ण 26 सेमी है। इसका क्षेत्रफल ज्ञात कीजिए।

(A) 112 cm
2/सेमी2

(B) 120 cm
2/सेमी2

(C) 136 cm
2/सेमी2

(D) 150 cm
2/सेमी2

Q-6 A man crosses a diagonal of a square in 1.5 minute with speed of 4 k/h then the area of square is -

एक आदमी एक वर्ग के विकर्ण को 4 किमी/घ. की चाल से 1.5 मिनट में पार कर जाता है तो वर्ग का क्षेत्रफल है-

(A) 4000 m
2/मी2

(B) 2250 m2/मी2

(C) 3125 m2/मी2

(D) 5000 m2/मी2

Q-7 If the area of a circle is 154 m
2then its radius will be

यदि एक वृत्त का क्षेत्रफल 154 मी
2 है, तो इसकी त्रिज्या होगी-

(A) 14 cm./सेमी.

(B) 3.5 cm./सेमी.

(C) 7 cm./सेमी.

(D) 5 cm./सेमी.

Q-8 The diameter of two cones is the same. If the ratio of their slant height is 5 : 4, then find the ratio of their areas.

दो शंकुओ का व्यास समान है। यदि उनकी तिर्यक ऊँचाई का अनुपात 5 : 4 है तो इनके वक्र पृष्ठ के क्षेत्रफलों का अनुपात ज्ञात कीजिए।

(A) 4:5

(B) 5:4

(C) 2:3

(D) 3:2

Q-9 A,B and C complete a work in 10, 12 and 15 days respectively. They started the work together. But A left the work before 5 days of its completion. B also left the work 2 days after A left. In how many days will the work completed?

A, B और C एक काम को क्रमशः 10, 12 और 15 दिनों में कर सकते है। वे एक साथ काम करना प्रारम्भ करते है, लेकिन काम के पूरा होने के पाँच दिन पहले A काम छोड देता है। B भी A के दो दिनों बाद काम छोड देता है। कितने समय में कार्य पूरा होगा?


(A) 7 days/दिन

(B) 12 days/दिन

(C) 5 days/दिन

(D) 9 days/दिन

Q-10 The length of a rectangle is increased by 60% then by how much % should the breadth be reduced so that its area does not change?

एक आयत की लम्बाई 60% बढ़ा दी गई है, तो उसकी चौड़ाई कितने प्रतिशत कम कर दी जाए ताकि उसका क्षेत्रफल समान रहे?


(A) 25%

(B) 60%

(C) 27.5%

(D) 37.5%

ANSWER KEY:-

Q.1. Sol-(D)



Q.2. Sol-(A)

(x + 2y) (x2 + 4y2 - 2xy

= (x + 2y) [x
2 + (2y)2 - x (2y)]

a
3 + b3 = (a+b) (a2 + b2 - ab) = x3 +(2y)3 = x3 +8y3


Q.3. Sol-(D)



Q.4. Sol-(C)



Q.5. Sol-(B)




Q.6. Sol-(D)




Q.7. Sol-(C)



Q.8. Sol-(B)



Q.9. Sol-(A)



Q.10. Sol-(D)





ADMISSION OPEN -> Special Foundation Batch for All Banking Exams, Starts from: 10 December 2024 at 9:30 AM, Last Date of Admission: 26 November| Regular Live Classes Running on Safalta360 App. Download Now | For more infomation contact us on these numbers - 9828710134 , 9982234596 .

TOP COURSES

Courses offered by Us

Boss

BANKING

SBI/IBPS/RRB PO,Clerk,SO level Exams

Boss

SSC

WBSSC/CHSL/CGL /CPO/MTS etc..

Boss

RAILWAYS

NTPC/GROUP D/ ALP/JE etc..

Boss

TEACHING

REET/Super TET/ UTET/CTET/KVS /NVS etc..